نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2808
-
الف
+

«بامیان» میزبان جشنواره های فرهنگی و هنری

والی باميان گفت : شمار بازديد كننده‌گان از ولایت بامیان افزایش یافته است.

مسئولان محلی بامیان از افزایش شمار گردشگران و بازدیدکنندگان این ولایت خبر می‌دهند. به گفته آنان تنها در روزهای عید نزدیک ۲۰ هزار تن از پارک ملی «بند امیر» بازدید کرده‌اند.

به گزارش آی فیلم 2 ، بامیان در روزهای آینده میزبان چندین جشنواره فرهنگی-هنری به هدف جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی و رشد صنعت توریزم است.

«عبدالرحمان احمدی» سخنگوی والی بامیان گفت: «در سال جاری شمار بازدید کنندگان پارک ملی «بند امیر» نسبت به سال‌های پیش در این فصل بیشتر بوده و این امر نشان می‌دهد که بازدید کنندگان ساحات باستانی و تفریحی بامیان افزایش یافته است.»

با توجه به طبیعت بکر، هوای گوارا و مکان‌های تاریخی و فرهنگی که بامیان دارد، فصل تابستان شروع فصل طلایی گردشگری در این ولایت محسوب می‌شود. پیش‌بینی‌ها این است که با گرم شدن هوا، شمار باز دیدکننده گان از محل‌های تفریحی و مکان‌های تاریخی بامیان بیشتر شود.

تلاش‌ها برای رشد صنعت گردشگری در بامیان

سال گذشته در بامیان چند جشنواره هنری و فرهنگی برگزار شد که به سهم خود در معرفی جاذبه‌های توریستی، فرهنگ بومی و صنایع محلی بامیان نقش داشته است.

مسئولان محلی بامیان از راه‌اندازی چهار جشنواره بزرگ هنری به هدف رشد صعنت گردشگری در سال جاری نیز خبر می‌دهند.

«عبدالرحمان احمدی» در این مورد گفت: «جشنواره‌های «دمبوره»، «گل‌کچالو»، «راه ابریشم» و «سمپوزیم فولکلور هزاره‌گی‌ »درفصل‌های تابستان و خزان امسال برگزار می‌شود.»

«احمدی» افزود: «در روزهای نزدیک، بار دیگر جشنواره‌ دمبوره برای جذب گردشگران از سراسر افغانستان و معرفی فرهنگ بومی و هنر محلی بامیان بر گزار خواهد شد.»

مسئولان در بامیان هم‌ چنین از ساخت چند هوتل و گذاشتن غرفه‌های نشیمن در «بندامیر» برای خانواده‌های بازدید کننده خبر می‌دهند. به گفته آنان پخته‌کاری جاده‌ها، سنگ فرش پیاده‌رو ها و ساختن سایه‌بان‌ها در «بند امیر» به زودی تکمیل خواهد شد.

«عبدالوهاب محمدی» رئیس زراعت و مالداری و مسئول حفاظت از پارک «بند امیر» در این مورد گفت: «در سال جاری به‌خاطر ایجاد سهولت برای گردشگران چندین پروژه درحال تطبیق است و قوانین محافظتی و ممنوعیت شکار حیوانات در بند امیر نیز اجرایی می‌شود.

عواید گردشگری بامیان

بامیان علاوه بر آن که یک ولایت زراعتی است اما قسمت عمده عواید سالانه ‌آن از گردشگری تأمین می‌شود. سال گذشته با افزایش شمار بازدیدکنندگان، مبلغ هنگفتی از این ناحیه وارد خزانه دولت شده است.

مردم بامیان که بخش زیادی در آمدهایشان از طریق فروش محصولات نباتی، حیوانی و صنایع دستی بدست می‌آید، با افزایش گردشگران به اندازه قابل توجهی این محصولات به فروش می‌رسد.

سال گذشته بامیان حدود ۵۰۰ میلیون افغانی از بابت گردشگری عاید داشته است. به گفته‌ مسئولان قرار است امسال قسمتی از جاده‌های منتهی به «بند امیر» از همین عواید ساخته شود.

عوایدی که صرف از ناحیه گردشگری امسال وارد خزانه دولت خواهد شد بیش از ۵ میلیون افغانی خواهد بود که شامل عواید از «پارک ملی»، «ساحات باستانی» و فروش تکت‌ها به بازدید کنندگان می‌شود.

عوایدی که مستقیم بالای زندگی مردم تأثیرگذار است و در رشد سطح زندگی مردم نقش دارد، به مراتب بالاتر از آن خوانده می‌شود. بیشتر این عواید از ناحیه فروش صنایع دستی، فراورده‌های محلی، هوتل‌داری و دکانداری بدست می‌آید.

محدودیت‌های صنعت گردشگری در بامیان

«بامیان» یکی از ولایت‌های امن افغانستان که برای گردشگران خارجی و گردشگران داخلی پر جاذبه و از هرجهت مناسب است؛ اما ناامنی مسیر‌ راه‌های بامیان همیشه یکی از چالش‌های گردشگری این ولایت خوانده می‌شود.

بسیاری از باز دیدکنندگان بامیان از «خطرناک بودن» راه‌ها ابراز نگرانی می‌کنند. «حسیب سعیدی» که به تازگی از بامیان برگشته است، به خبرگزاری یاش گفت: «راه خطرناک است. وقتی ما رفتیم بامیان، بیشتر خانواده‌های ما موافق نبودند‌. در راه هم جو ترس حاکم است».

یکی از چالش‌های جدی و مهم که در این اواخر به آن افزوده شده، لغو پروازهای شرکت‌های هوایی به بامیان است که به سهم خود توانسته، در کاهش توریست‌های خارجی نقش داشته است.

هرچند مقام‌ها از تلاش‌ها برای بازگشایی پروازهای هوایی بامیان خبر می‌دهند، اما تأکید می‌کند که قطع ترانسپورت هوایی ضربه جدی به صنعت گردشگری بامیان زده است.

دولت افغانستان در سال ۱۳۸۸ «بندامیر» را در بامیان به عنوان نخستین «پارک ملی» افغانستان اعلام کرد.سالانه صدها هزار نفر از این پارک بازدید می‌کنند.

م ح

نظر شما
ارسال نظر